Over ons

Uit de ontwikkelingen van de afgelopen jaren blijkt steeds weer dat Nederlandse studenten met een niet-westerse achtergrond minder oog hebben voor hun etnische achtergrond, maar steeds meer vasthouden aan hun religieuze identiteit. Tegelijkertijd is de aanwezigheid van moslimstudenten aan hogescholen en universiteiten de afgelopen jaren exponentieel gegroeid. Deze factoren bij elkaar zorgen voor een groeiende behoefte aan islamitische studentenverenigingen, waarin academische ontwikkeling en sociale betrokkenheid worden gecombineerd met religieuze ontwikkeling. Geleidelijk aan verschenen de eerste studentenverenigingen met islamitische grondslag in het academische landschap en drie jaar geleden ontstond zelfs een overkoepelende organisatie die de belangen van moslimstudenten op nationaal niveau kon behartigen. De Universiteit van Amsterdam bleef echter eenzaam achter bij deze ontwikkeling, dus besloot een aantal moslimstudenten op 18 januari 2020 het heft in eigen hand te nemen door andere studenten op te roepen en het draagvlak te peilen voor een studentenvereniging op islamitische grondslag. Dat bleek succesvol. Tientallen studenten sloten zich aan, waardoor de eerste vergaderingen en bijeenkomsten ontstonden. Nadat korte tijd later een bestuur werd geïnstalleerd, werd op 11 maart 2020 bij notariële akte Moslim Universitaire Studenten Amsterdam opgericht.

Missie en visie

Het creëren van een inclusieve academische omgeving waarin alle (moslim)studenten zich thuis voelen, terwijl ze hun religieuze identiteit versterken en zich academisch ontwikkelen.

• het vertegenwoordigen van (moslim)studenten aan de Universiteit van Amsterdam;

• het behartigen van de belangen van (moslim)studenten aan de Universiteit van Amsterdam;

• het stimuleren van participatie en binding van (moslim)studenten aan de Universiteit van Amsterdam;

• het bevorderen van de sociale, academische en religieuze ontwikkeling van (moslim)studenten;

• normalisering van het beeld van de islam in de academische wereld;

• het versterken van de kennispositie met betrekking tot het islamitisch geloof;

• zorgen voor meer verbinding en cohesie tussen moslimstudenten en niet-moslimstudenten;

• het organiseren van activiteiten zoals workshops, lezingen, trainingen, discussieavonden, congressen, sportactiviteiten, excursies en liefdadigheidsactiviteiten;

• het bevorderen van de arbeidsoriëntatie van (moslim)studenten aan de Universiteit van Amsterdam door onder meer het bezoeken van potentiële werkgevers, het uitnodigen van gastsprekers van de arbeidsmarkt en het organiseren van bovengenoemde activiteiten;

• het bevorderen van de participatie van internationale (moslim)studenten aan de Universiteit van Amsterdam.

Missie en Visie

Muslim University Students of Amsterdam is een islamitische en dus geen culturele of etnische, maar religieuze studentenvereniging. De islamitische identiteit van de vereniging vloeit voort uit het feit dat de vereniging toegankelijk en transparant van karakter is en dat er binnen de vereniging naar etnische diversiteit wordt gezocht. De vereniging is een van de kernwaarden van de interne democratie met als doel de studentenvakbond bestuurlijk gezond te houden en de volwaardige ledenparticipatie te realiseren om zo een brede koers te kunnen volgen.

استَجابوا لِرَبِّهِم وَأَقامُوا الصَّلاةَ وَأَمرُهُم شورىٰ بَينَهُم وَمِمّا رَزَقناهُم يُنفِقونَ

"En voor degenen die naar hun Heer luisteren en hun gebeden houden, en wiens manier van doen een kwestie is van wederzijdse overeenstemming en voor degenen die geven wat Wij hen hebben gegeven." (As-Shura 42:38 Koran)

يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُم مِّن ذَكَرٍ وَأُنثَىٰ وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ

“O mensheid, Wij hebben u geschapen uit een man en een vrouw, en Wij hebben u naties en stammen gemaakt zodat u elkaar kunt leren kennen.” (Al-Hujuraat 49:13 Koran)

De stichting van de vereniging belichaamt de academische waarden waar de vereniging voor staat en de verenigbaarheid van islam en wetenschap. De vereniging beschouwt de islam als een verrijking voor de academie en de koran en de soennah als een eeuwige drijfveer en oneindige inspiratiebron voor academische en maatschappelijke ontwikkeling. Het vergaren van kennis is een hoge religieuze plicht, zoals opgegeven door de Profeet Mohammed (vzmh) “Het vergaren van kennis is een plicht voor elke moslim.” (Moeslim).

يَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنكُمْ وَالَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ

“… Allah zal degenen onder jullie die geloven en degenen aan wie kennis is gegeven in rang verheffen. En Allah is Alwetend, Wijs.”
(Al-Mujadilah 58:11)

Dit maakt de vereniging de ideale ontmoetingsplek om een netwerk op te bouwen, door hoogopgeleide (moslim)studenten bij elkaar te brengen en met elkaar van gedachten te wisselen, van elkaar te leren en elkaars expertise in te zetten om samen tot academische, religieuze en persoonlijke ontwikkeling te komen . Onze vereniging is echter niet alleen toegankelijk voor of gericht op moslimstudenten, maar komt ook op voor de belangen van studenten in het algemeen, ongeacht religie. Het lidmaatschap is daarom niet onderworpen aan discriminerende voorwaarden en het bezoeken van onze evenementen staat open voor iedereen.